2015. szeptember 16., szerda

GYULA-SZABADKÍGYÓS-BÉKÉSCSABA

Szervusztok!

Ismét hétvége, és a vén tekergő kora reggel már bringákkal a kocsi tetején úton van Gyula felé. Még egy kis szitáló eső is elkapott út közben, de egyre tisztább lett az idő, és a város napsütéssel várt.
A Marschal szállóban foglaltunk szobát /3000Ft/fő/éj/. A tulaj kedvesen fogadott. Egy pici, de korrekt szobát kaptunk zuhanyzóval.

Miután abrak nélkül a lovak se húznak, késői reggelire vagy korai ebédre megálltunk a Matróz ételbárnál és 850Ft-ért egy hatalmas, nagyon ízletes hamburgert tettünk magunkévá.

Gyula csodaszép város. A sétáló utca a Körös fölött folytatódik. Szökőkutak kavalkádja teszi még vonzóbbá a belvárost. Előző kirándulásaink alkalmával megnéztük a várat, most csak kívülről csodáltuk. A várfürdő-programot mindig rossz idő esetére tartogatjuk. Így ez -úgy mint az előző 3 alkalommal  - ez most is elmaradt, így folytattuk utunkat. Mit hoz a véletlen! Alig tekerünk pár km-t, ott a Gyulai Pálinka Manufaktúra egy pazar kóstolóház képében. Emellett eltekerni vétek, így az abrakolást itatással is megtoldottuk. Feleségem sajmeggy pálinkát kóstolt, ami extra jó ízű volt, én maradtam a finom baracknál /300-700Ft/2ct/. Itt rendezvényeket is le lehet bonyolítani.

Szabadkígyós határánál diadalkapu fogad. Csalódásomra nem nekünk építették, Ferenc József császárt várták itt 1857-ben. Tovább menve a Wenckheim kastélyt néztük meg. Gyönyörű látvány. 4épület, 52ajtó, és 365ablak. Ybl Miklós tervei alapján. Jó állagú épület, nemrégen még iskola működött itt. A berendezését elvitték az oroszok, de legalább a falak, kandallók, könyvszekrények épen maradtak. 4 vagy 5 terem látogatható. A toronyból kitűnő rálátás nyílik a francia kertre /Belépő 600+200Ft/. Külön köszönet a lelkes, profi idegenvezetésért!

A kastély mellett található a Vadászház panzió. Ez viszont a szomorú valóság. Szépen berendezett étterem, viszonylag jó kaja, közepes áron, de a vendéglátás! Személytelen, hideg. Az üzletvezető a velem való tárgyalás során nem volt szívélyes. /A barátaimat akartam itt megebédeltetni a későbbiek folyamán, de eszem ágában sincs most már odamenni./

A 36-38 km-es tekerés után jár egy fagyi. Nagyon finomat lehet kapni a Kézműves cukrászdában a sétáló utcában.

Vasárnap reggel a szállásunktól néhány méterre betértünk a Diti pékségbe. A pizzától a buktáig mindenféle édes és sós sütemény megtalálható itt. Leülve kényelmesen megreggeliztünk /max 200Ft/db/.

Békéscsaba irányába bicikliút vezet. Az utolsó 6-7 km eddigi ismereteim szerint a legszebb magyarországi kerékpárút. Az élővíz partján összehajló ősfák között, mint egy zöld alagútban kerekezhetünk.

A belváros ékessége a római katolikus templom, a maga vörös téglás karcsú formájával meghatározója az igényesen kialakított főtérnek, és sétáló utcának. A szökőkutak friss, varázslatos hangulatot keltenek, a Jókai színház színes plakátjai és a zsánerszobrok adják hozzá a vidámságot.

Délben a Halcentrum vendéglőben sikerült degeszre enni magunkat. Ha menü étlapról választunk, /ezt úgy kell, hogy a pultnál előre fizetünk, és az ételt perceken belül kihozzák/ a főételek átlagára 500Ft. Természetesen étlapról is lehet rendelni. Minden étel ízletes és a mennyiségre sem lehet panasz.

Visszafelé érdemes Pósteleken a kastélyromot megnézni, ami egy szép park közepén helyezkedik el. A napi teljesítmény kb.40 km.
A hazaút kötelező megállója Békésszentandrás, a sörfőzde, ahol kiváló sörökből tankoltunk fel a szomorú hétköznapokra.

Turisztikai szempontból: a kirándulás során tapasztalt benyomások/élmények alapján a hétvégét a lehető 10 pontból 9 pontra értékelem.